logo

Parní modely - Home     Podle kategorií    

Parní lodě, modely

Reverzace lodního šroubu

Výstupní hřídele mají společný převod 1:1, při naklápěním k hlacímu kolu se mění směr jejich otáčení, výstup k lodnímu šroubu je pouze z jedné výstupní hřídele (v případě lodi s jedním šroubem). Cíl bylo zjednodušit stroj. Ušetřil jsem na jeho výšce a problémy se spolehlivým rozvodem bez vůlí.

Výhody: jednodušší stroj bez reverzace, možnost pustit stroj při lodním šroubu v klidu (zahřátí stroje, ... připojenou pumpou napumpovat vodu), možnost vyšších otáček lodního šroubu oproti stroji, možnost připojit dva lodní šrouby bez dalších úprav.

Nevýhody: složitost a náročnost, potenciální hlučnost, nutnost kardanovy hřídele - výsuvná hřídel.

Stroj mi běžel zatím pouze ma vzduch, otáčky odhadem 500 ot/min - převody byly sice čerstvě promazané ale nebyly až tak hlučné, hlasitější byl výfuk ze stroje (také kompresor dost hučel, a asi dává málo vzduchu že stroj neběžel rychleji). Ozubená kola opravdu nejsou přesná, hází a důvod nejsem schopný upřesnit. A házivost rozhodně neni jediná nepřesnost - pokud je dostatečně přesné dělení, tak korekce rozhodně ne. Původně jsem se bál extrémní hlučnosti právě kvuli nepřesnému ozubení - ale převod ještě nešel v tahu ani v otáčkách. Ozubená kola jsou z bronzu, ozubení modul 1,5 mm je vyfrézované nástrčnou tvarovou modulovou frézou, dělením. Dále si nevšímějte nedobrého řešení domečků ložisek.

A na obrázku to už je sranda. Vše vyrobeno, jen smontovat.



reverzace